13 Temmuz 2016 Çarşamba

Bir HIGHLAND macerası - Volume 1


Herkese merhaba sevgili Viski Dostları... Yine uzun bir aradan sonra tekrar yazmaya başlıyorum. Ancak bu sefer başkaaaa.... E 1 yılı aşkın bir süredir klavyenin başına geçmemişiz, bari dönüşümüz anlamlı olsun dedim ve ne yaptım, İskoçya'ya gittim... sırf bunun için... Şaka şaka; ama Highland ve Speyside gezimin ana fikri gerçekten de Viski idi dostlar. Tüm planlama buna göre yapıldı ve layıkıyla gerçekleştirildi. Benim için bir nev-i Hac Farizesi, Nirvana'ya ulaşmak; işi menbaanda öğrenmek idi asıl olan. Amacımıza ulaştık çok şükür. 
Bu ufak girizgah ve durumu kurtarma faslından sonra gelelim Viskinin kalbine yaptığımız yolculuğun detaylarınaaa...
Evet sevgili Dostlar, bu gezi yaklaşık 1 yıl önceden aklıma düştü. İşte o gazla bilet, otel, rota, vb çalışmalara başladığım 1.Geleneksel Highland Seferi 04.06.2016 Cumartesi günü TK1343 seferi ile Atatürk havalimanından başladı. Saat 09:15 itibarı ile yüz sürdük İskoç Diyarının başşehri Edinburgh'ya. (Edinburg değil Edinbıra. Yanlış olmasın kızıyor abiler.)  Şehre varış, otel'e yerleşme ve etrafa hayran olma faslından sonra istikamet direk olarak Kutsal Mekan The Scotch Whisky Experiance Center oldu doğal olarak. 
2002 yılında aynı mekana yaptığım ziyarette adı The Scotch Whisky Heritage Center idi ama aradan geçen yıllarda viski ticaretine uygun olarak adını da evrimleştirmiş İskoç kardeşlerimiz.
İşin gırgırı bir tarafa The Scotch Whisky Experiance Center gerçekten de Viski'nin kütüphanesi ve en temel bilgilerinin öğrenileceği yegane mekan. Bununla birlikte tüm İskoçya'da üretilen büyük küçük tüm viskilere ait en nadide örneklerin de bulunduğu bir müze özelliği de taşıyor.  Ama asıl bomba 3.384 şişelik The Diageo Claive Vidiz Viski Kolleksiyonu... Şimdi 'bu abi de kim?' diye soracaksınız tabii. Anlatayım. Claive VİDİZ Brezilya'nın Sao Paolo kentinde yaşayan bir viski meraklısı abimiz. 1970 yılında kafayı kırıyor ve de 'ulen ben de bu viski'nin 7 sülalesini toplamazsam adam değilim' deyip orada burada, Blend - Malt ne bulursa satın almaya başlıyor. 2006 yılına kadar da bu kadar şişeyi biriktirmiş. 2006 yılında ise başına devlet kuşu olan DIAGEO konuyor ki bildiğiniz üzere kendileri dünyanın en büyük içecek üretici ve dağıtıcı gruplarındandır; parayı bastırıp bu kolleksiyonu satın alıyor ve sergilenmesi için de The Scotch Whisky Experiance Center'a emanet ediyor. Mevzuu da budur. Koleksiyon, tadım odasında camlı dolap içinde sergileniyor ve bu mekanda fotoğraf çektirmeyeni dövüyorlar. Baştan söyleyeyim. Ben de dayak yememek adına aşağıdaki kareleri çekmek durumunda kaldım sevgili dostlar.


Center'ı gezmek yaklaşık 1 saat sürüyor ve ücreti kişi başı 14,50£. Bu paraya karşılık size ilk viskinin damıtılmasından ve viskinin tüm üretim evrelerini anlatan bir tur ile başlıyor. 
Viski fıçılarının dikine kesilmesi ile oluşturulan ve ray üzerinde ilerleyen koltukta hologram yöntemi ile size işte bu sağdaki abimiz eşlik ediyor ve tüm üretim aşamalarını interaktif olarak bizlere anlatıyor. Fıçı turu bitince elinize bir kart tutuşturuyorlar ve bir odada koklatıyorlar. Aman yanlış anlaşılmasın, kartı ve üzerindeki bölümleri koklatıyorlar. Tahmin edeceğiniz gibi tüm viski bölgelerinin karekteristik kokularının olduğu bir kart bu. Size ve burnunuza en çok hitab eden bölgeyi seçmenizi istiyorlar. Ardından da o meşhur ve emsalsiz koleksiyonun bulunduğu bölüme geçerek tadım yaptırılıyor. Siz de viski'lere mi bakayım elimdekini mi koklayayım derken şiraze kayıyor zaten. İşin güzel tarafı tadım için verdikleri ve alt kattaki mağaza da 5£'a ülkemizde 35TL'ye satılan meşhuuuurrr Glancairn tadım bardaklarını kutusuyla birlikte hediye ediyorlar. Böylece tur parasının %30 unu çıkartmış oluyoruz. E bir de viski tattırdılar, o da 3£... Ne etti 8£. Geriye kalan 6,5£, e o kadar da kazansınlar artık be kardeşim. Emek var sonuçta... 

Neyse biz konumuza dönelim, yine Türk tarafımız tuttu...
Tadım sonunda gelinen ve 300 den fazla Viski çeşidini tatma imkanınız olan Bar'a geliyorsunuz ki orası da şöyle bir yer.... 

Buradaki tadım ise ücretli. Ama eğer aldığınız tur'u upgarde ederseniz ki ederi 10,75£, o zaman 4 bölgeden single malt tadımı ve bunlar ile ilgili tadım rehberliği yapılıyor. Benim niyetim menbaağına gitmek olduğu ve oralarda tadım yapacağım için almadım, onu belirteyim.
Evet Dostlar tüm bu deneyimlerden sonra binanın giriş katında bulunan satış mağazasından dilediğinizce ve de limitleriniz dahilinde alış veriş yapabilirsiniz. Ancak şunu da belirtmeliyim ki Edinburgh içinde bulunan bir çok viski mağazasında daha uygun fiyatla aynı viskileri bulabilirsiniz. Ve hatta bu mağazalarda tadım da yapabilirsiniz. Vaktiniz varsa önce araştırın sonra satın alın derim. 


Evet Dostlar daha fazla  uzatmadan Volume-1'i bitiriyorum. Bir sonra ki yazımızda sizleri HIGHLAND topraklarına sürükleyip, Glenmorangie Damıtımevi gezi deneyimlerimi paylaşacağım. 
Merak etmeyin çabuk döneceğim... Valla bak...
Şimdilik hoşçakalın... 
      

    

Hiç yorum yok: